بروز رسانی آبان ۲۳ام, ۱۳۹۸ ۶:۵۴ قبل از ظهر
امروزه درمحیط کسب وکار وتولید که لحظه به لحظه دستخوش تغییرات شده وبر پیچیدگی هایش افزوده می گردد،همراهی وغنی سازی نهضت كم شدن قیمت تمام شده کالاهاوخدمات بعنوان راهبردی با اهمیت زیاد درجهت حفظ منافع ورقابت پذیری ودرمعنای عام ترموجبات بقای بنگاههای اقتصادی رافراهم خواهدنمود. آنچه مسلم است اینکه تجارت درمحیطی بازوغیرقابل پیش بینی صورت می پذیرد و مناسب است یک استمرار زمانی درجهت ارائه راهکارهای خلاق وپویا اجرائی نمودن آنها بکارگرفته شود
انجام پایان نامه ارشد مدیریت
انجام پایان نامه ارشد مدیریت,انجام پایان نامه ارشد مدیریت,انجام پایان نامه ارشد مدیریت
درکشورایران با وجود هدفمندشدن یارانه حاملهای انرژی ،تولیدکنندگان باعزم زیادتری خود را بانهضت کاهش قیمت تمام شده همگام کرده اند که اما می بایستی بانبرخي فرابخشی به موضوع پرداخت . بااندکی تأمل در می یابیم نامگذاری سال ۱۳۹۰بنام سال جهاداقتصادی ازسوی رهبر معظم انقلاب توأم بابصیرت ودرایتی عظیم ومناسب با احوالات اقتصادی جامعه صورت پذیرفته که درعین حال مشارکتهای مردمی وبسياري از موارد مهم تأثیرگذاردراقتصادبنگاهي وملی را حاوی گردیده است.
خوشبختانه نظریه ادغام دووزارتخانه بازرگانی وصنایع ومعادن بطوری مخصوص تسهیل کننده پیشبرد اهداف نهضت کاهش قیمت تمام شده خواهدبود چراکه سابقا وزارت صنایع با تمرکز بر نهضت گفته شده وارائه بسته های پشتیبانی ی ووزارت بازرگانی با تمرکز برقیمت گذاری اصولی بارویکرد صادرات محصولات اقدام می نمودند که این ادغام می تواند بسياري از مولفه های تولید وصادرات راباحرکتی همموسیقی به دور از موازی کاری و اتلاف نرخ از تمام مهمتر چابکی وزارتخانه صنعت،معدن وتجارت پیش برده وهدفمند نماید.درتولید کالا خدمات ، تمام بنگاههای اقتصادی سه وظیفه مهم رادرجهت کسب سودو درعین حال بیشتر شدن GNP و GDP ضمن مدنظرقراردادن نهضت كم شدن قیمت تمام شده بعهده دارندکه تحقق اهداف نامبرده درحوزه های زیرخلاصه می گردد:
بازاریابی :که کشف وایجاد تقاضا وتأمین سفارش برای کالاوخدمات است.
تولید/عملیات: که حاوی کلیه فرآیندهای تولید و درمعنای عام مدیریت تولید گفته می شود.
مالی/حسابداری:که موجبات ایجادبازخوردونهایتا اخذتصمیم مقتضی جهت ادامه کار بنگاه اقتصادی رافراهم می نماید.
یکی از دامهای پیش روی مدیران تولید بازمهندسی در فرایندها بدون درنظرگرفتن کیفیت محصول اصلی وبسته بندی کالاهاست که این صرفه جوئی ها البته اگر چه به ظاهر مطلوب بنظرمی رسد ولی دربلندمدت برای تولیدکننده چه ازنگاه مصرف کننده داخلی و چه ازمنظر کلان درحوزه صادرات موجبات كم شدن صادرات را فراهم آورده وشانس ورود به بازارهای بین المللی را ازدست خواهد دادکه اما امری نابجاست.
مدیران تولید می بایستی کلیه امورات مربوط به برنامـه ریزی،ساماندهی،همموزیک ی، رهبر ی وکنترل را توأما بکارگیرندکه انجام موارد گفته شده نیازمند نرخ کردن بنگاههای تولیدی درحوزه های مختلف R&D است .
پیشرفت تکنولوژی، فضای رقابتی ومحیط متلاطم تجارت وهمين طور وجود مجموعه هایی همچونWTO ،سازمانهای اقتصادی وعلی الخصوص تولیدی را بمنظور بقاء وادار به تبعیت وهمراهی با دانش و فنون نو تولید وبازاریابی جهان ی می نماید.
بیشتر شدن کارائی وموثر ی درحوزه های کاهش قیمت تمام شده،كم شدن ضایعات،استفاده حداکثری ازمنابع حداقلی و…میتواندبامدیریت بهینه تولید محقق گرددکه دراین رابطه پیشنهاد می شود واحدهای تولیدی ضمن بهره گیری ازروش کایزن (kaizen) تولیدبهینه رابنحوی مستمردردستورکارقراردهند این نحوه معتقداست حتی روزهم نمی بایست بدون ایجادویرایش وخلاقیت درحداقل یکی از بخشهای مجموعه سپری نمود.
دراین رابطه مشتری گرایی،مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)،بهره گیری ازهوش مصنوعی(AI)،تکنولوژی ربات، حلقه های کنترل کیفیت،سیسـتم نظام توصیه ات،اتوماسیون،نظم ومقررات ورعایت رفتارسازمانی،سیسـتم کامل نگهداری وتعمیرات،تولیدبه وقت (jit)،تولیدبدون نقص،کار های گروهی درقالب خوشه های تخصصی جزیره ای (بنابه مورد)،خلاقیت درتولیدمحصول اصلی وبسته بندی،قیمت گذاری اصولی،نظام توزیع وبازاریابی صحیح ازاهم موضوعات قابل تأمل وبهره گیری است وفقط افرادی نتیجه می گیرندکه به موثر ی موارد فوق ایمان داشته واعضای مجموعه راملزم به عملیاتی نمودن موارد گفته شده نمایند اما بسياري دیگرازوسائل هادرجهت كم شدن قیمت تمام شده وجوددارندکه شاید نیاز به تیزبینی ومهارتی خاصی دارد.
کنترل کیفیت کامل یکی ازروشهای تاثیر گذار درجهت ایجاد،نگهداری وبازبینی کیفیت درواحدتولیدی وعلت ی است که موجبات رضایت حداکثری مصرف کنندگان رافراهم می آورد.بسياري مواقع فقدان ویاعدم بکارگیری نظام مدیریت فراگیردرسازمانها ازعبارت بنگاههای اقتصادی،نرخ های سربارتولید وفروش را برای بنگاه بهمراه داشته است که چنانچه بخوب ی بکارگرفته شودهمآهنگ ی در سیکل تولید،قیمت گذاری،توزیع وبازاریابی وفروش را بوجود آورده وکمک شایانی به سوددهی بنگاه اقتصادی می نماید.
نظام تولیدبه (jit) ازطریق پروگرام ریزی تولیدبرمبنای سفارش،تغییرطرح استقرار کارخانه بمنظورسهولت جریان تولید و ساخت وتولید،مسئولیت دادن به کارپرهزینه وآموزش دادن پرورش کارگـران چندوظیفه ای ورابطه مناسب با تأمین کنندگان مواداولیه دركم شدن نرخ های تولید تاثیر گذار خواهندبود.ازدیگر نکته های مرتبط با تولید به وقت توجه مخصوص به هنربازاریابی معکوس است که عوامل فوق مجموعا كم شدن مقادیرخریدوكم شدن میزان سرمایه گزاری مواداولیه وهمين طور کاهش تعرفه های انبارداری را بدنبال خواهدداشت.
ازدیگرموضوعات قابل تمرکزدرمسیرکاهش قیمت تمام شده کالا،ارزیابی تعرفه های ثابت ومتغیرفرآیندهای آمیخته بازاریابی (۴P)است .نرخ کردن می می بایست هدفمند وبانبرخي بلندمدت صورت پذیردودرعین حال مدیران تولیدضمن معین نمودن نقطه سربه سرهمیشه ازایجادبازده نزولی پیشگیری نمایند.آنچه ازمنظرحسابداری درحوزه تعرفه ها جای بحث ونقد بیشتر دارد اینکه در بسياري مواقع نرخ های استهلاک اتومبیل آلات وهمچنین قوت آدم ی درنظرگرفته نمی شود.مدیریت نرخ ها یکی ازمهمترین بخشها درحوزه تولید است چراکه رأسا قیمت تمام شده کالاوخدمات را تحت الشعاع قرارمی دهدکه دراین رابطه بهره گیری ازبازمهندسی درکلیه فرآیندهای تولیدونیز تلفیق علم وتجربه توصیه می گردد.دراین رابطه فنون مختلف ی درعلم حسابداری تعریف شده که بشرح زیراست:
ـ هزینه یابی برمبنای کار (ABC)
ـ بودجه بندی برمبنای کار (ABB)
ـ مدیریت برمبنای کار (ABM)
این روشها به نوعی تسهیل کننده وتغذیه کننده سیستم اطلاعاتی مدیریت (MIS) جهت برنامـه ریزی وتصمیم گیری بهینه هستند .ارزیابی کار هایی که مستقیما درفرایندهای عملیاتی دخالت دارندکمک شایانی تخمین بهای تمام شده وكم شدن نرخ های سربارخواهد نمودوچه بهترآنکه دراین راستا نرم افزار های رایانه ای جهت بیشتر شدن سرعت دقت به خدمت گرفته شوند.
درمدیریت هزینه هدف نهائی،حداکثرمصرف ازحداقل منابع است که به نوعی تعریف علم اقتصاد راحاوی می گردد.سوالی که شاید به ذهن زیاد ی مدیران تولیدخطورنماید این است که ضمن تلاش درجهت کاهش قیمت تمام شده،چگونه ،درچه سطح واندازه وباچه قیمتی تولیدوعرضه کنیم تابه همان سودقبلی دست یابیم که درعین حال شاخصه های کمی وکیفی نیزرعایت شوند؟ دراینجا می می بایست نقطه سربه سر را درفرآیند تولید معین کرده که این امرنیزبابهره گیری ازفرمول میسر خواهد بود:
سودموردانتظار+اقلام ثابت بهای تمام شده+اقلام متغیربهای تمام شده= تعدادفروش*قیمت فروش واحد
بابرنامـه ریزی مناسب درخصوص ظرفیت تولیدمی توان هزینه ها را به نحوچشـم گیری كم شدن داد.هرطرحی جهت ارتقا ظرفیت تولیدباید قادربه تأمین گاهي معیارهای معقول اقتصادی باشد.معیارهای عملکردمالی که ازتجزیه وارزیابی جریان نقدی حاصل می شود،می تواندبصورت اهمیت یانرخ بازگشت سرمایه گذاری (ROA) جهت ظرفیت نو تعریف گردد.زمانی که درآمدوتعرفه های پروژه تخمین زده شد،محاسبه چنین معیارهایی یکنواخت بوده میتواند بوسیله رایانه ،پروگرام ریزی شودتاجهت فرضیات گوناگون مجددا موردمصرف قرارگیرد.
بیشتر شدن ظرفیت تولیدکارخانه سبب صرفه جویی ناشی ازمقیاس خواهدشد. زیراهزینه های ثابت سرشکن شده ساختمان ،اتومبیل آلات وقوت آدم ی وبعبارتی استهلاک که درقبل بیان شدجهت تولید هرواحد محصول کاهش می یابد.ازآنجاکه تعرفه هایی از قبییل بیمه،مالیات و….جهت سطوح وسیع تری ازظرفیت تولید،ثابت می ماند باتولیدبیشتر،تعرفه ثابت تخصیص یافته درهرواحدكم شدن خواهدیافت.برخي ازتعرفه های متغیرازقبیل دستمزد،حمل ونقل،مواداولیه و…نیزدراندازه تولید بیشتر،سرشکن شده ومجموعا موجبات کاهش هزینه نهائی تولیدرافراهم می نماید.شناسایی وبهره گیری از نمودارمسیربحرانی (cpm) توانایی تشخیص مسیرهای بحرانی بامدنظرقراردادن كم شدن قوت کاروتجهیزات اضافی بعنوان یک شاخص با اهمیت زیاد دركم شدن قیمت تمام شده بیان است .دراین رابطه تعیین برترین مسیرفرآیندحرکت مواد درواحدتولیدی حائزارزش است که دیاگرامها وسائل های مناسبی دراین خصوص می باشند .
درحوزه های سخت افزاری،طراحی صحیح نحوه استقراراتومبیل آلات وتجهیزات ضمن رعایت ارگونومی آدم ی (با عنایت به اصل مطالعات هاثورن) نقش تعیین کننده ای دربازدهی بنگاه اقتصادی ازمنظركم شدن تعرفه ها دارد.باتوجه به واقعی شدن قیمت انواع حاملهای انرژی یکی از موضوعاتی که دربرنامـه ریزی وصدورمجوزات جهت ایجادواحدهای تولیدی می بایستی مدنظرقرارگیرد،نزدیکی کارخانجات به محل تأمین مواداولیه است.تعیین مناسب محل کارخانه بطورقابل توجه ی تعرفه های ثابت متغیر راكم شدن می دهد. همين طور تعرفه های مربوط به حمل ونقل وحقوق ودستمزدکه قبل ازهرچیزپروگرام ریزان می می بایست وضعیت جذب قوت بومی منطقه وتوقعات اقتصادی واجتماعی ایشان رامدنظرقراردهندحائز ارزش است.بعبارتی دیگر تعیین محل مناسب جهت احداث کارخانه مزیت رقابتی با اهمیت زیاد برای بنگاه اقتصادی تلقی می گردد که این مساله می بایستی در تولید و ساخت طرح توجیهی واحدتولیدی نو تجزیه وتحلیل وخصوصیات ی عمومی مناطق نیزموردتوجه قرارگیرد.درحوزه کارسنجی وزمان سنجی که تبلورنیز درنظریه به آن اشاره کرده است،می باید به فرآیندهای عملیاتی برای تبدیل ورودی ها به کالاها تذکر نمود.
کار سنجی را میتوان ثبت مرتب ونقد دقیق روشهای انجام کارو پیشنهاد های ویرایش ی بمنظوركم شدن نرخ ها و وقت سنجی کاربر د تکنیکهای مختلف بمنظور تعیین زمان لازم برای یک فرد واجد شرایط که کار معین ی را در سطح معین ی از کارآیی انجام می دهد تعریف می گردد.رعایت اصول فوق،بازبینی فرآیندجابجائی مواد،كم شدن میزان خستگی کارکنان،ارتقاء کیفیت کالاهای تولیدی وایجاد سیـستم های تشویقی مناسب وعادلانه راحاوی می شود.
بانگاهي اجمالی تکنیکهای روش(کار) سنجی وزمان سنجی حاوی نمودارهای جریان کار،تجزیه وتحلیل عملیات،تجزیه ونقد تربلیگ(Tereblig) واندازه گیری زمان و مقایسه با زمان نرمال است .دراین خصوص،بهره گیری ازسیستم تولیدیکپارچه رایانه ی (CIM)به كم شدن نرخ های حقوق و دستمزد وضایعات آدم ی یاری شایانی خواهد نمود.
درسطحی بالاترازمدیریت تولید،مدیریت پروژه وجود دارد بااین فرق که فرآیند تولید به مجموعه کار هایی اطلاق می شودکه ابتدای آن معین ولی انتهای آن نامعین است و بعبارتی بیشترتوان وتمرکزخودرابه کارآیی وموثر ی وبازخورد سیسـتم را تؤاما مدنظرقرارداده وبدنبال ارتقا بهره وری کل سیـستم است .
در واقع مدیریت پروژه پاسخگوی نهائی دریک واحدتولیدی درجهت تولیدباقیمت تمام شده مناسب ومطابق ذائقه مصرف کننده است.
توصیه ها ونتیجه گیری:
ـ بمنظورتشویق تولیدکنندگان درجهت بهره گیری از روشهای نوین کاهش قیمت تمام شده مشوق های مالی سريع الوصول تسهیلات مخصوص به تلاش گـران این عرصه می تواند محرکی جهت پیشبرداهداف کلی نهضت نامبرده باشد.
ـ یکی ازخلاء های موجود درنهضت كم شدن قیمت تمام شده عدم اطلاع رسانی وراهنمای مخصوص فعالان اقتصادی است که درابتدای امربافلسفه وجودی نهضت آشناشده،ایمان آورده پس مدیران منابع آدم ی،تولیدوعملیات را دراعتلای آن بسیج نمایند که دراین راستا مناسب است ضمن بهره گیری ازاساتید علمی،سرمایه گذاری مکفی دراین زمینه صورت پذیرد.
ـ تقویت وتمرکز برشرکـت های پخش کالا وپشتیبانی دولت از شرکـت های موصوف که بدلیل داشتن سیـستم های پخش چندگانه تعرفه های پخش را به حداقل خواهند رساند.
ـ در نظرگرفتن معافیتهای مالیاتی برای واحدهای خوب درحوزه كم شدن قیمت تمام شده
ـ ایجادخوشه ها ودسته های کاری تخصصی درمجموعه وچندمنظوره کردن کارپرهزینه وهمين طور سهیم کردن کارکنان درسودهای انباشتی شرکـت که ضمن کاهش تعرفه های حقوق ودستمزد،به چابکی سازمان کمک خواهد شد
خرداد ۰۹, ۱۳۹۹ 0
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸ 0
آذر ۲۱, ۱۳۹۷ 0
آذر ۰۳, ۱۳۹۷ 0