بروز رسانی آبان ۲۳ام, ۱۳۹۸ ۶:۵۴ قبل از ظهر
فروردین ۰۹, ۱۳۹۵ admin مقالات 0
کافی است به چند نمونه از موسیقی رپ توجه بکنید تا بتوانید به پیوندی که این سبک موسیقی در آن واحد با فرهنگهای مختلف در ایجاد می نماید پی ببرید، به همین این سبک ویِژگزینشه از موزیک (چنانچه بتوان به آن موسیقی گفت!) امروزه در بین انواع سبکهای موسیقی بصورت منحصربفرد تا میزانی مجزا قرار گرفته است. ممکن است در یک عبارت بتوان رپ را در واقع ترکیب (یا ملغمه ای) از فرهنگ آفریقایی – آمریکایی بتوان نامید.
رپ ترکیبی است از کلام (قوی) موسیقی (ضعیف)، سخنی است که جهت بیان خوبتر خود سعی می نماید از وسائل موسیقی بهره بگیرد. وقتی که ادعا می کنیم موسیقی وسیله پیوند تک تک افرادی است که بر روی این کره خاکی زندگی می کنند، رپ را می توان نوعی از آهنگ دانست که افراد نیز خون و هم نژاد را بدون در نظر گرفتن اینکه رفیق یا دشمن هستند ، بیش از هر چیز به یکدیگر مرتبط می نماید .
همین نکته می تواند علت ی باشد که رپ را تا میزان بسياري از موسیقی – حتی پاپ – جدا می نماید چرا که اصرار رپ بیش از میزان بر گفتار مفهوم آن است. ولی هر آنچه هست در موسیقی رپ جذابیتی وجود دارد که نسل امروز به دنبال آن می رود. انگار رمز یا گیرایی خاصی دارد که نسل قبل آنرا درک نمی کنند.
برای افرادی که با موسیقی رپ رابطه نژادی ندارند اکثرا طرز بیان سرعت ادای کلمات در این سبک، بسیار زیاد سریعتر از آن است که قابل تشخیص تفهیم باشد. به همین برخي متخصصین رپ را موسیقی ای می دانند که فقط برای افراد بومی می تواند مفید مناسب باشد.
رپ را می توان نوعی تعبیر ترجمه زبان معاصر شهری، جهت اعلام مخالفت تلقی نمود. پس مانند موسیقی کانتری، به دهکده ها محدود نمی گردد، بلکه نمود از قدرتی است که می تواند بین ساکنین شهرهای بزرگ اتحاد بوجود بیاورد. ممکن است بتوان هدف رپ را مواجهه با و اندوهی دانست که در جو شهرنشینی بزرگتر، شدیدتر و نمایان تر است.
رپ نه فقط با اندیشه و حس سر کار دارد، بلکه با کلیه افراد جامعه در هر پست مقامی سخن می گوید. در جایی که جرات استفاده از لغات به طور مستقیم وجود ندارد از موسیقی رپ برای بیان کلمات استفاده می شود.
اما زمان ی که کلمات انتقادی – احیاناً زشت ناپسند – در قالب گفتار رپ پدیدار میشوند، برداشت شنوندگان علی الخصوص نسل جوان در وقت گوش دادن به این موسیقی به شرایط آنها در لحظه بستگی دارد.
حالتی را در نظر بگیرید که رئیس شرکت شما وارد اتاقتان می شود قصد دارد شما را مورد مواخذه قرار دهد، در این شرایط اقطعا لا معانی کلمات انتقادی بیشتر جهت تان مصداق دارند. در موارد ی که شنوندگان، موسیقی رپ را با درجه ولوم زیاد بالا گوش می دهند، جهت نوعی درگیری ذهنی فرار م فراهم می کنند. آنها برای مدتی را از موارد روزمره زندگی که با آنها دست و پنجه نرم می کنند رها شده می پندارند. چرا که با گوش دادن به این موسیقی علاوه بر ایجاد شکاف بین خود این موارد ، حرفهای انتقادی مورد علاقه را نیز به جامعه بیان می کنند.
در مقابل قسمت بیشتر کلماتی که در آهنگ های رپ مصرف می شود، خیلی ساده و بی ضرر هستند فقط ذهن را مشغول می کنند. برخی هم زیاد گیرا می باشند و معانی عمیقی را در ذهن تداعی می کنند. اینگونه ترانه ها زمانی که توسط فرد یا افراد خاصی اجرا می شوند تا مدت ها بعد از شنیدن در ضمیر ناخودآگاه افراد باقی می مانند. Rapper های مختلف صداهای منحصر بفردی دارند که جهت دسته ای از شنوندگان هم خوانی با آنها زیاد لذت بخش راضی کننده است.
بر خلاف تصور عموم آنچه در موسیقی رپ حرف اول را می زند متن ترانه نیست! بلکه ضرب یا Beat است و متنی که خوانده می شود در درجه دوم الویت قرار دارد. رپ نه به ملایمت و لطافت موزیک کلاسیک است نه زرق برق موسیقی پاپ یا راک را دارد. رپ فریادی از درد و حس ات واقعی از خشونت موجود در جهان را در پنهان دارد. حتی در موارد ی رپ را بهترین وسائل موزیک برای بیان درد و رنج بر شمرده اند.
اشخاصی که رپ می خوانند در واقع به حس ات جان می بخشند، اما مانند سبک های دیگر موسیقی جهت این کار فقط از عشق بهره نمی گیرند. این موسیقی در مورد زندگی و موارد آن است،به ویژه مشکلات مردم آفریقایی – آمریکایی.
رپ موزیک رنج، ستم، افسردگی و اما نوعی ویرایش است، برای خیلی این موسیقی می تواند جایگزین انواع مسکن ها شود.
شکل گیری این نوع موسیقی درایران متداول شده وچند سالی است که کارهای ضعیف وقوی رادربازار دیده ایم ویکی ازکارها متعلق به آقـای شاهکار بینش پزوه است باسم اسکناس درصمن نمون ای ازکاررپ دربندرعباس بوسیله دوست ها اینجانی احمد روان بااجرای منحصربفرد وهمکاری آقایان موسی کمالی حمید سعد ومهدی نظری حسین گردین تنظیم شده بود به اسم شرجی گرما که ازآثاربرباروپرارزشی ازنظر سبک وسیاق کار تلقی می شود وجهشی بسیار زیاد بهتر برای مصرف ازسای سبکها ی موسیقی بود درحال حاضر نوازندگان فهیم وباسوجریان بدنبال استفاده نفید واصولی از سبکهای موسیقی بخصوص جز وبلوزمیباشند ودراینجا ازآقایان محسن آزاد بخش حمیدسعید استآدم هدی لشکری که ایشان بسیار زیاد درکارهایشان اصالت ولهجه بلوز راباصرافت وتست بهتر دقیق اداکرده است که این هم رانباید ازنظر دورکرد معرفت دقیق این رفیق ازبلوز/جز/رگه/ وحتی/ بلوک راس /تحصین برانگیز است به امید استفاده پیشرفته واصولی ازسبکهای متداول روزجهان دراین استان انشالله
خرداد ۰۹, ۱۳۹۹ 0
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸ 0
آذر ۲۱, ۱۳۹۷ 0
آذر ۰۳, ۱۳۹۷ 0