بروز رسانی آبان ۲۳ام, ۱۳۹۸ ۶:۵۴ قبل از ظهر
تبلیغات جهت انتقال پیام نیاز به رسانه دارد. رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامهها، اینترنت … از عبارت این رسانهها به شمار میآیند. رسانههای مختلف به دلیل تاثیرات مفرق ی كه بر مخاطب میگذارند، واكنشهای مفرق ی به دنبال خواهند داشت. در این بخش به معرفی مهمترین رسانههای تبلیغاتی پرداخته میشود. در ابتدا شرح مختصری در مورد هر رسانه داده شده پس مهمترین ویژگی ها و معایب هر رسانه مورد اشاره قرار گرفته است …
مطالب این بخش عمدتاً از كتاب مدیریت تبلیغات نوشته دكتر محمود محمدیان استخراج شده است…
رادیو
سالهای قبل از جنگ جهان ی دوم و حتی چندسال بعد از آن رادیو تنها وسیلهای بود که در بین مردم خودنمایی میکرد. تقریباً تمام خانوادههای مغرب زمین به فراخور حال، برنامه های مورد علاقه را همراه با موزیک های متنوع گوش میکردند. امروز با وجود روی کار آمدن تلویزیون، رادیو کماکان در تمام جهان مورد مصرف قرار میگیرد و از ارزش اعتبار آن کاسته نشده است. تعدد شبکههای رادیویی به جهت در سالهای اخیر، مخاطبان زیادی را به سوی این وسیله ارتباطی فراخوانده است به گونهای که میتوان گفت در بسياري از مواقع تبلیغ در رادیو بسیار زیاد پرمخاطب است.
ویژگی ها ی تبلیغ در رادیو:
۱٫امکان استفاده عموم مردم از رادیو
۲٫امکان گزینش مناسب مخاطبین از نظر جغرافیایی و جمعیت شناختی
۳٫نرخ نسبتاً پائین در مقایسه با تلویزیون
معایب تبلیغ در رادیو:
۱٫مصرف صرف از صدا
۲٫توجه کمتر به رادیو نسبت به تلویزیون
۳٫محدود بودن زمان پخش پیام سريع بودن آن
تلویزیون
تلویزیون به دلیل ویژگی منحصربهفردی که در ارسال پیامهای عکس ی به دورترین نقاط دارد، یکی از پرمخاطبترین وسایل رابطه جمعی به شمار میآید. این رسانه پیچیده کارا علاوه بر پخش پروگرام های هنری (مانند فیلم دیدنی تلویزیون ی، مجموعههای تلویزیونی و …) مسؤلیت تبلیغات مؤسسههای تجاری، اقتصادی و فرهنگی را نیز به عهده دارد.
ویژگی ها ی تبلیغ در تلویزیون:
۱٫امکان استفاده از سه علت تاثیرگذار صدا، عکس و حرکت
۲٫برخورداری از دیدنی زیاد برای مخاطبین
۳٫پوشش و دساسترس ی مکانی زیاد
معایب تبلیغ در تلویزیون:
۱٫هزینه بالا
۲٫تراکم بالای تبلیغات در تلویزیون
۳٫عبور کردن سریع تبلیغ از نظر بیننده
۴٫عدم امکان گزینش دقیق مخاطبین
مجله
صنعت مجله در جهان ، دستخوش تحولات شگرفی شده است این تغییرات در همه ابعاد این صنعت رخنه کرده است. در عین حال که ماهیت یک مجله کماکان ثابت است بدون تغییر مانده است، اما صنعتی که از مجله پشتیبانی میکند و به آن حیات میبخشد همواره سیال و جاری است. بیشتر شدن تبلیغات در مجلهها، تنوع محتوایی آنها وبقیه پیشرفته ایی که به دست میآید حاکی از این محیط در حال تغییر است. مجله به عنوان یک رسانه ارتباطی موثر از ارزش بهسزایی برای تبلیغات برخوردار است.
ویژگی ها ی تبلیغ در مجله:
۱٫در اختیار داشتن فرصت کافی جهت شرح ات تکمیلی در مورد پیام
۲٫برخورداری از اعتبار بالاتر نزد خواننگان نسبت به روزنامه
۳٫عمر زیاد اطلاعیه در مجله
۴٫امکان گزینش مخاطبین در مجلات تخصصی
معایب تبلیغ در مجله:
۱٫کیفیت نسبتاً ضعیف چاپ نسبت به مجله
۲٫نرخ نسبتاً بالا
روزنامه
روزنامه رسانهای است که اطلاعات را روزانه و بزمان در اختیار مخاطبین قرار میدهد. ورود روزنامههای رنگی به عرصه مطبوعات، نوید بزرگی جهت مجموعه هایی بود ه از روزنامه، به عنوان رسانه عمده تبلیغی خود مصرف میکنند. امکان عرضه تبلیغ، آن هم با مصرف از طرحها و رنگهای مختلف رفته رفته روزنامه را به عنوان یک وسائل قدرتمند تبلیغی تبدیل کرده است.
ویژگی ها ی تبلیغ در روزنامه:
۱٫انعطاف بیشتر در تغییر پیام منطقه هدف
۲٫بوقت بودن به خاطر چاپ روزانه
۳٫پوشش مطلوب بازار مکانی به خاطر استقبال وسیع مردم از این رسانه
۴٫برخورداری از مقبولیت محلی و منطقهای
معایب تبلیغ در روزنامه:
۱٫عمر کوتاه آگهی
۲٫کیفیت چاپ نه چندان مطلوب
اینترنت
اینترنت رسانهای با توان خیلی وسیع بالاست، اما کمپانی های نسبتاً کمی توانستهاند از آن به شکل خوب یتآمیز بهرهبرداری کرده در جهت مقاصد تبلیغ به کار گیرند. اینترنت به صورت یک رسانه پویا برای اطلاعیه های تبلیغاتی ظهور کرده میتواند به عنوان رسانه با اهمیت تبلیغاتی جهت شرکـت ها عمل نماید . هم اکنون سهم این رسانه در کار های تبلیغاتی به شدت در حال افزایش است. تبلیغات اینترنتی به اشکال مختلف ی تقسیم بندی میشود که در شماره ۱۰ ماهنامه دانش تبلیغات در مقاله ای با عنوان “اینترنت، وسائل ی کارآمد در خدمت تبلیغات”به صورت مبسوط توزیح داده شده است.
ویژگی ها ی تبلیغ در اینترنت:
۱٫توانایی هدف قرار دادن گروههای زیاد معین از افراد با حداقل اتلاف پوششی شبکه
۲٫امکان طراحی پیام برای جذب نیازها خواستههای معین مخاطبان
۳٫امکان رابطه دوطرفه تعلت ی بین تبلیغ کننده مخاطب
۴٫دسدلهره و ترس ی جهان ی شبانهروزی
۵٫امکان اطلاع رسانی وسیع و سریع به مخاطبین
۶٫دارا بودن قابلیت فروش
۷٫امکان اندازهگیری موثر ی تبلیغات
معایب تبلیغ در اینترنت:
۱٫ازدحام تبلیغاتی در اینترنت
۲٫قابلیت فریب دادن مخاطبین به دلیل فقدان كنترل های ضروری در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی
۳٫محدود بودن نوع مخاطبین رسانه اینترنت
تبلیغات محیطی
علایم بین شهری بین راهی یا برون خانهای که به تبلیغ کالاها و خدمات میپردازند از قدیمیترین اشکال تبلیغات است که ریشه آن به زمانهای دور میرسد. امروزه پیامهای تبلیغاتی در قالبها اشکال گوناگون به جمعیت زیادی از افرادی که در شهرها در حال تردد هستند میرسد. هنوز هم تابلوهای سنتی شهری جزء اصلی لاینفک این صنعت محسوب میشوند. اما علاوه بر آنها تابلوهای دیگر در قالبها اشکال دیگر نیز به این مجموعه اضافه شده است که امروزه بسیار زیاد مورد مصرف قرار میگیرند. تبلیغات محیطی به اشکال مختلف ی صورت میگیرد که گاهي از مهمترین آنها عبارتند از:
بیلبوردهای داخل شهری بین شهری
دیجیتالی (L.E.D)
ویدیووال (مانیتورهای بزرگ)
تبلیغ در ایستگاههای اتوبوس مترو
اتوبوس اگهی (تبلیغ روی اتوبوس)
خرداد ۰۹, ۱۳۹۹ 0
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸ 0
آذر ۲۱, ۱۳۹۷ 0
آذر ۰۳, ۱۳۹۷ 0